EMDR

EMDR נחשבת היום מהגישות הטיפוליות המובילות והיעילות לנפגעי טראומה. טיפול באמצעות EMDR  לנפגעי טראומה הינו טיפול  ממוקד ואפקטיבי. אורך הטיפול יכול לנוע ממספר טיפולים קצרים לטווח טיפול ארוך יותר, תלוי בעוצמת הטראומה אותו חווה המטופל.

חשוב לדעת שלמושג אירוע טראומטי יש הגדרות שונות , אך בדרך כלל מדברים על אירוע שבו נשקפה סכנה ממשית לחייו של האדם או הקרובים לו. ההגדרות אינן קשיחות ביותר – וניתן לומר בכלליות שכל אירוע בחייו של אדם שממשיך להפריע לו, ולהשפיע עליו בצורה שלילית, יחשב אירוע טראומטי. לצורך כך אירוע טראומטי יכול להיות תאונת דרכים שאדם היה מעורב בו, הימצאות באזור מוכה אסון, או אפילו לידה.

ניתן לחלק את הטראומה למספר סוגים .

טראומה חד פעמית: כמו תאונת דרכים, אסון טבע, פיגוע, ואפילו לידה טראומטית יכולה להיכנס תחת ההגדרה של טראומה חד פעמית.

טראומה מתמשכת: התמודדות עם מחלה כרונית, התעללות מתמשכת בזמן הילדות, חוויות מהשתתפות בקרב.

השפעות הטראומה

התגובות השכיחות, המידיות והנורמטיביות לטראומה הם: בהלה, פחד עצום, הרגשת חוסר אונים, דריכות גופנית, עוררות מוגברת. אך במידה והחוויה מתגבשת בזיכרון במוח בצורה לא נכונה, ולא מעובדת,  אנשים יכולים לפתח תסמונת פוסט טראומטית (PTSD)

מהי תסמונת פוסט טראומטית ?

הסובלים מתסמונת פוסט טראומטית  יחוו מספר סימפטומים המחולקים לשלושה קטגוריות.

חווית האירוע מחדש, עוררות, הימנעות.

חווית האירוע מחדש

במקרים קיצונים, המאורע הטראומטי נחווה מחדש בצורה של פלשבק. התנהגות או הרגשה של האדם כאילו המאורע מתרחש שוב כאן ועכשיו. הפלשבק כולל זיכרונות חוזרים ומעיקים, תמונות, מחשבות חודרניות ובלתי נשלטות. יש מומחים שאומרים שתסמונת פוסט טראומטית היא מהתופעות היותר קשות. תארו לעצמכם לקום כל בוקר מחדש אל אותו הרגע המזוויע, ולחיות אותו מחדש כל יום.

עוררות פיזיולוגית

עוררות פיזיולוגית נגרמת בחשיפה לגירויים פנימיים או חיצוניים המסמלים או המזכירים היבט מהאירוע. לדוגמה: באירוע היה קולות של סירנה – אדם שסובל מתסמונת פוסט טראומטית, כל קול של סירנה מלחיץ. מעורר את הגוף. משדר לגוף סכנה. התופעות של העוררות כוללות: דופק מהיר, הזעה, הסמקה, לחץ דם גבוה, רעד דריכות, מתח, עצבנות, קושי להתרכז, נטייה להתפרצויות.

הימנעות

נפגעי טראומה רבים נמנעים מלהיחשף לגירויים הקשורים לטראומה. מנסים להימנע ממחשבות ורגשות הקשורים לטראומה. נמנעים מפעילויות מקומות ואנשים שמזכירים את הטראומה, למשל הימנעות מהגעה למקום הטראומה, אי יציאה לרחוב בזמן שאירע הטראומה. ההימנעות גורמת לירידה ניכרת בעניין או בהשתתפות בפעילויות חשובות, הרגשה של זרות, תחושת הסתגרות או נתק מאחרים.

הטיפול ב EMDR בפוסט טראומה.

לפני שנסביר מזה EMDR, ואיך השיטה פועלת. חשוב לדעת שמחקרים קליניים רבים מוכיחים ששיטת  EMDR הינה יעילה ואפקטיבית. במידה והאדם נחשף לטראומה חד פעמית. ניתן לסייע לנפגע הטראומה תוך זמן קצר, בערך שישה שבעה מפגשים. כשמדובר בטראומה מתמשכת תהליך ההבראה ארוך יותר.

מטרת טיפול ה EMDR לעבד מחדש את זיכרונות הטראומה, שלא עובדו כהלכה.

מה זה EMDR

EMDR ראשי תיבות של Eye Movement Desensitization and reprocessing

משמעותם של המילים בעברית: הקהיה ועיבוד מחדש בעזרת תנועות עיניים.

שיטה טיפולית זו פותחה לראשונה  בשנת 1987 על ידי פסיכולוגית אמריקאית בשם ד”ר פרנסן שפירו. הטיפולים כוונו לטפל באנשים שסבלו מטראומה. חלקים לא מבוטלים בטיפול מבוססים על הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, אך עליהם מתוסף הערך הייחודי והעוצמתי של הEMDR הגירוי הדו צידי. הגירוי הדו צידי  מאפשר למוח לעבד מחדש את הטראומה, ולהפוך את הטראומה לזיכרון. שלא משפיע עלינו בחיי היום יום וגורם לנו לסבול מתסמונת פוסט טראומטית. הגירוי הדו צידי מתבצע בדרך כלל בעזרת תנועות עיניים אבל לא רק. לפעמים הגירוי מתבצע בעזרת גירוי שמיעתי או תחושתי.  חשוב להדגיש שלאחר הטיפול ב  EMDR יחוש המטופל הקלה רבה. לאחר מחקרים שהוכיחו את יעילות הטיפול. הצע הבעיות ש  EMDR מטפל הורחב. כיום מטפלים בשיטה זו לבעיות של חרדות, פוביות, התמודדות עם אבדן ועוד.

את עדיין חווה את הלידה כטראומה ? קמה באמצע הלילה שטופת זיעה?

זה הזמן ליצור קשר עם המומחים של ניצה לצורך קבלת טיפול.

טלפון אחד לניצה, ואת בדרך הנכונה. צלצלי עוד היום